lördag, juni 21, 2008

Denim de Nîmes

Nu vet jag var i Frankrike jag ska spendera hösten - i södra delen av landet, närmare bestämt i Nimes! Igår fick jag e-post från skolan där jag ska vara lärarassistent. Via en länk kom jag till skolans hemsida och det visade sig vara ett privat gymnasium. Jag uppfattade det som att gymnasiet drivs av ett företag med flera olika sorters utbildningar. Man kan förmodligen jämföra det med företag som driver friskolor i Sverige. Det var i alla fall vad jag kunde tolka utifrån bilderna och en del av texten. Jag blev lite smått stressad över att det var så mycket information på hemsidan, men så lite av det som jag förstod. Hmm... det blir till att plugga franska i sommar, innan jag sätter mig på flyget. Jaha, det där Nimes då? Vad är det för ett ställe? Det är en 2000 år gammal stad med ca 140 000 invånare. Därifrån hämtade Levi Strauss ett visst tyg som han sedan gjorde Levi's av... Denim (de Nîmes) betyder "från Nimes".

Inga kommentarer: