måndag, juli 14, 2008

Bästsäljare mot Nobelpristagare

Jag har äntligen tagit mig igenom Stieg Larssons trilogi. Jag ska inte ödsla utrymme här med att berätta vad jag tyckte om de tre tunga böckerna, men korrekturläsningen var under all kritik och jag hade svårt för herr Larssons meningsbyggnad vid flera tillfällen. Kan det vara en för tidig arbetsskada hos mig som gör sig uppmärksammad? Nu ska jag höja nivån på skönlitteraturen denna sommar och ta itu med senaste Nobelpristagaren i litteratur - Doris Lessing. Jag ska ta reda på om hennes "Martha Quest" är något att ha, och den läser jag på engelska. Min gissning är att korrekturläsningen eller meningsbyggnaden inte kommer att vara vad jag lägger märke till mest...

1 kommentar:

Cabinstreet sa...

När du har klämt i dig några Dorisböcker är det dags för nästa nobelpristagare: Elfride Jelinek! YHon ska vara lättläst har jag hört. Hon fick nobellpriset med denna folkliga motivering: "för hennes musikaliska flöde av röster och motröster i romaner och dramer som med enastående språklig lidelse blottar de sociala klichéernas absurditet och tvingande makt".
Ja precis vad jag tycker!

Puss!