fredag, augusti 01, 2008

Nittiotalets ljuva tongångar

För tretton år sedan släppte Brainpool sitt andra album "Painkiller". Jag lånade skivan av en kompis (eller var det egentligen hennes föräldrars skiva?) och svalde musiken med hull och hår. "Bandstarter" var den stora hitten på albumet, vilken jag självklart hade spelat in på kassettband från "Tracks". Favoritlåten på albumet blev dock ganska snart "Some days are made for smoking". Jag spelade av albumet på kassettband, men med tiden försvann bandet någonstans och musiken försvann någonstans in i det musikaliska minnet. Det visade sig, för kanske ett år sedan, att min pojkvän har "Painkiller", och jag kastade mig över musiken igen. Jag mindes ju att jag hade nästintill spelat sönder kassettbandet när det begav sig. Mitt minne svek mig inte, och genast flyttades jag mentalt tillbaka till mitt tonårsrum. Bra musik håller i årtionden. Kanske ska jag satsa på ännu fler nittiotalsminnen? Jag har för mig att Storbritannien kom med mycket bra musik för sisådär 10-15 år sedan - Oasis och The Verve för att nämna ett par... Förresten, hur bra var inte MTV när det sändes från Storbritannien/London?!

3 kommentarer:

Cabinstreet sa...

Heja Brainpool!
Jag tror jag har videon till Bandstarter någonstans i röran. Hittade inte den på jåtåben i alla fall.
Jag har träffat Brainpool - vid Flumride på Liseberg.
Fiiiiiiiiiiiint? Det är klart det var FINT!

Anonym sa...

Hej Maria!
Går under sign anonym så länge jag ej kommit på hur ev registrering skall ske.
Det känns kul att följa med din/era funderingar o tankar.
Ålderstankarna som Peter har gällande mormor var fina.
Kram Ma

Anonym sa...

brainpool var bra. Jag körde också Bandstarter på kassettband. Tillsammans med en massa Suede och annat som var coolt då det begav sig.