måndag, november 03, 2008

Par på promenad i Paris

Nästa resa gick i måndags, 27 oktober, till Paris. Där mötte jag min kära Peter, a k a Cabinstreet, på flygplatsen, och sedan tillbringade vi två dygn i huvudstaden. Ska jag klaga på något parisiskt så var vädret inte det roligaste - stundtals isande kallt, och vi skulle ju vara världsvana och ta oss fram med hjälp av metron (och RER), men skyltarna där nere i underjorden var inte alltid så lätta att förstå sig på... Bilderna nedan visar Notre Dame i kvällssol, och Peter på kafé, där vi för ovanlighetens skull drack te!








Jag hade nog varit mer imponerad av huvudstaden om jag inte redan hade spenderat åtta veckor i landet. Men Paris är ju ändå Paris. Vi var uppe på toppen av Triumfbågen, gick längs Champs-Élysées, trängdes inne på den engelskspråkiga bokhandeln Shakespeare & Company, försökte förstå oss på Dalí, spatserade med andra turister vid Eiffeltornets fötter... Ja, vi hann med mycket trevligt där uppe i norr! På onsdagen, 29 oktober, åkte vi hit till Nimes, och det dåliga vädret följde tydligen efter. Jag visade födelsedagsbarnet (30 oktober) "mitt" Nimes, och på fredagen tog vi en tågtripp till grannstaden Montpellier. Hade Nimes visat sig från sin varmare, soligare sida hade vi kunnat göra mer turistiga saker, men, men... man kan inte få allt här i världen!

2 kommentarer:

Cabinstreet sa...

Då vann jag årets min på bild-priset! Tack vad får man?

Puss!

Anonym sa...

Halloo! Jasså :) Vad annat "trevligt" hann i göra egentligen, där uppe i norr? :D Hihi! Ni gjorde/såg allt man som turist ska göra/se iaf? Och Peter var väl tjoousig på fotot med sin lilla tekopp! Inga handknypplade tehuvor i sikte? Kul att du är tillbax kulla, jag har precis kommit hem från en av alla mina huvustadsresor. Puh, mycket nu! Ha de bäst vännen, KRAM!