måndag, december 22, 2008

"C'est la banque francaise!"

För 17 timmar sedan landade jag i Sverige. Jag landade 165 euro fattigare, för det är vad 15 kilo övervikt kostar. Jag förväntade mig att jag skulle få betala, men att det skulle vara så många extrakilon var lite oväntat. Nå väl, det är sådant man får räkna med efter fyra månaders utlandsvistelse. Då är det inte konstigt att man har med sig lite mer hem än vad man åkte iväg med. Citatet ovan är från en kvinna på tåget Nimes - Paris som erbjöd sig att hjälpa mig med väskan uppför trappan till övervåningen (japp, dubbeldäckartåg). Fritt översatt betyder det att jag hade det franska statskapitalet i väskan... ja, den var helt enkelt väldigt tung.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen hem till Sverige igen! Det verkar som att det har varit ett spännande vistelse i la France, kul också att du fick sprida Orsa spelmän till en ny publik. Kanske har de en utlandskarriär i vardande :)

God jul från ett snöigt Härnösand!

Maria sa...

Therese: tack, tack! Det känns skönt att vara hemma igen, speciellt till jul! Jag tror att en del elever och lärare fick upp ögonen för Sverige genom min närvaro där nere i söder... men kanske inte just på grund av Orsa spelmän!

God jul från ett snöigt Falun!