lördag, december 06, 2008

Franska företeelser som jag inte kommer att sakna I

Det återstår två veckor i detta land, och jag tycker att det då passar bra att börja med någon typ av sammanställning av mina fyra månader här. Det finns franska företeelser som jag inte kommer att sakna, och det finns franska företeelser som jag kommer att sakna/ta med mig hem till Sverige.

Detta inlägg handlar om en fransk företeelse som jag verkligen inte kommer att sakna – trottoarerna. Först och främst, de är inte frizoner för fotgängare. De är tydligen parkeringsplatser, vilket kan skapa situationer då fotgängare får bege sig ut på vägen, där bilarna allt som oftast har företräde. Bilar kan man alltså hitta både på vägen och på trottoaren.

Står det inte en bil på trottoaren, kan det finnas något annat i vägen för fotgängaren. Det kan se olika ut, beroende på väderlek, och det existerar i fler än fyra nyanser av brunt. Jag syftar på avföringen från fransosernas favorithusdjur – hundbajs. Jag har lärt mig att alltid titta mig för var jag sätter fötterna, och än så länge tror jag att hundbajset har misslyckats att placera sig under mina fötter. Men man kan, på trottoarerna, se många tecken på att andra fotgängare inte har varit lika lyckliga. Hundbajs kan finnas längs en lång sträcka av trottoaren, utdraget och utsmetat från någon stackars fransk, eller utländsk, sko.

Jag kommer inte att sakna de franska trottoarerna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag lyckades trampa i det gosiga bruna redan efter en kvart i Nimes! Grattis Peter. Puss!

Mor sa...

Efter alla år i SPANIEN har jag lärt mig att spana in var man sätter sandalen, på trottoarerna. Din far brukar gå bakom mig, och högljutt informera mig om att "AKTA" för dessa glidminor. Kan inte påminna mig om jag gått på någon "mina" när jag nu plumsar i knähög snö.

Maria sa...

Cabinstreet: ja, det var duktigt trampat! Angående mors inlägg... det låter som när du och jag var ute och gick här i Nimes, då du brukade ropa "akta!"... Men din flickvän är nu en van hundbajsundvikare!

Puss!

Mor: jaså, det är inte bättre i Spanien? Ytterligare en anledning för mig att inte åka dit... Men det är lockande när man ser vägskyltar mot Barcelona här nere!

Kram!

Anonym sa...

Hej! Nedräkningen har börjat. Mår Du ba då kompis? Hur var helgen?Äh, hundskit är det väl mest överallt...! Glömmer aldrig hur jag skällde på stackars Pettsson, hur han satt och fes när vi var ute och körde bil (lååångt) och det stank döööd. Han blånekade till pruttanklagelserna. -Men va f-n det stinker ju.....! Mmmm, klart det, jag hade världens största hundskit under skosulan... Opsi. F'låt älskling. Hihih!

Maria sa...

Anna: ha ha!