tisdag, april 21, 2009

Var nervös, det kommer att gå bra!

Det är verkligen bakvända världen ibland. Igår och imorse var jag riktigt nervös inför det nya arbetet jag skulle sätta igång i en av svenskklasserna. De visar väldigt tydligt när de inte tycker att en uppgift är rolig, och med det drar de tyvärr ner mitt humör. Jag var nervös för att de (återigen) skulle tycka att arbetsuppgiften var tråkig. Men... ingen klagade, och alla satte igång att arbeta! Det var en riktigt lyckad lektion! Det återstår att se om uppgiften tas emot lika väl i parallellklassen imorgon. Det brukar vara lite bakvänt med det också. Om den ena klassen tycker om lektionsinnehållet, gör den andra klassen inte det, och vice versa. Vad uppgiften var? Att skriva olika typer av tidningstexter - nyhetsartiklar, krönikor, recensioner etc.

4 kommentarer:

Toffs sa...

Brodd-Leif är ett måste! Jag tror även att therese har lite brodd-abstinens så vi längtar kollektivt...:)

Mor sa...

Jag bara undrar...när du ser i backspegeln på veckans lektioner, hur gick det sedan?
Det går nog gå bra bara du är trygg i dej själv och tycker om uppgiften och ämnet.
Det brukar avspegla sig på mottagaren. Svårt blir det förstås om man samtidigt måste höja röst o pekpinne. Lycka till!!!!!

Therese sa...

Jag håller med Towe, det är hög tid att åter stifta bekantskap med vår vän Brodd-Leif och det härliga albumet "Bara Brodd". Jag förstår inte hur vi har klarat oss så länge utan dem...

Maria sa...

Toffs & Therese: jag kan lova att det blir åtminstone ett par fioltruddelutter från herr Brodd-Leif på lördag! Vi får se hur mycket Anna och Samuel orkar med...

Mor: det händer otroligt mycket varje vecka, om jag ser till den personliga utvecklingen... Jag blir säkrare och säkrare i min roll för varje dag, och nu känns det inte längre som att jag "leker" lärare!