måndag, maj 19, 2008

Det låg ett beslut i inboxen

För en vecka sedan, på kvällen måndag 12 maj, kollade jag min e-post. Något som hette "Comenius assistenter 2008 - Beslut" hade skickats till mig. Jag antog (pessimistiskt nog) att det innehöll ett avslag på min ansökan som jag hade skickat in i slutet av januari. Ett avslag skulle ju inte göra mig något, eftersom jag redan hade lagt ner tanken på att komma iväg utomlands till hösten. Jag var nu totalt inställd på att hitta ett gymnasielärarjobb någonstans i Sverige. Men den första raden i e-posten löd "Vi är glada att kunna meddela att din ansökan har godkänts och att vi nu arbetar för att kunna erbjuda dig en plats under en period av 6 månader". Vad är detta? Ska jag ut i Europa och arbeta som lärarassistent i sex månader? Är det möjligt? Efter att ha kontrollringt Programkontoret dagen efter, stod det klart - jag ska åka iväg till ett annat europeiskt land i höst, och där arbeta som lärarassistent i sex månader. I ansökan var mitt förstahandsval Frankrike, och troligen blir jag semi-fransyska i höst. Men jag vågar inte tro på det fullt ut förrän jag får det slutgiltiga svaret, vilket förhoppningsvis kommer inom några veckor. Undrar ni över vad detta Comenius är, och vad en sådan assistent gör, kika på http://www.programkontoret.se/templates/ProgramPage____1852.aspx

Inga kommentarer: