söndag, september 14, 2008

Annars då?

Tidigare idag slog det mig att jag bara har skrivit om mina upplevelser av det franska samhället. Men vad händer på skolan då? Det är ju därför jag är här, för att jobba i skola. Skolan där jag jobbar ligger ca hundra meter från korridoren där jag bor. Jag kan faktiskt se byggnaden från mitt fönster. Jag jobbar även på en annan skola (med samma ägare, eller hur man nu ska förklara det) som ligger i utkanten av Nimes. Dit får jag ta mig med buss. Dessa första två veckor har jag mest presenterats för personal och elever på skolorna. Det är många namn att hålla reda på! Har jag väl lärt mig förnamnet på en lärare, kan jag sedan inte använda det bland eleverna, för de kallar ju lärarna vid efternamn - monsieur eller madame. Så nu måste jag lära mig både för- och efternamn på alla... vilket i och för sig är en väldigt bra vana (det är troligen bara jag som är lat och minnesekonomisk). Denna vecka har jag även fått agera lite lärare. Med tre elever har jag haft något av ett "prattest" för att se hur mycket engelska de kan... vilket inte är mycket. Några andra elever har jag hjälpt med deras presentation av sina praktikplatser. Av en elev fick jag en mycket bra fråga... Vad kallar man dokumenten om bilens teknikaliteter? Jag vet ju inte ens vad det heter på svenska! Några klasser har jag lärt svenska fraser, såsom "tack så mycket" "god morgon" och "hej då". Det låter väldigt skoj när de försöker härma mitt uttal. Ja, det är mötena med elverna som är de klart roligaste stunderna än så länge, och det är väl precis så det ska vara!

Inga kommentarer: