lördag, september 13, 2008

De enklaste saker

Imorse skulle jag gå och tvätta, på en sådan där offentlig tvätteria där man stoppar i lite mynt och därefter sätter maskinen igång… När jag kom dit satt ett äldre par där och väntade på sin tvätt. Jag kikade omkring, men fattade inte hur man skulle gå tillväga. Ska man lägga i tvätten först? I så fall, i vilken maskin? Ska man trycka på någon knapp på väggen för att välja just den maskinen, när man sedan stoppar i mynten? Vilka gradtal kan man välja på? Jag vågade inte fråga tanten som satt och väntade. Min franska vokabulär för tvättermer är inte den bästa. Senare idag ska jag bege mig dit igen. Förhoppningsvis är ingen annan där då, så att jag kan prova mig fram utan att möjligen göra bort mig. Eller så sitter någon där, som ser trevlig och tillmötesgående ut, så att jag vågar fråga. Ja, även de enklaste sakerna, som att tvätta sina kläder, kan bli ett helt projekt när språket sätter upp hinder. Men jag ska göra som en världskänd häcklöperska från Falu kommun… Jag ska ta mig över de där hindren!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Syrran!
Har inte hunnit läsa på din blogg ännu då det är första gången jag är inne på den. Verkar Suuuperseriös! Kul! Vi har precis kommit hem från IKEA och ska vidare på en kräftskiva, men jag tänkte i morse att jag måste hinna slänga in några ord till syrran idag iaf. Ska kolla bättre på vad du har skrivit senare någon dag. Hoppas att allt är bra med dig, det är det med oss. Kram Brorsan och Rebecca.