onsdag, september 17, 2008

Om man tar lite engelska, och så lite franska...

Som jag nämnde i inlägget "Annars då?" arbetar jag på två olika skolor. Den ena, som jag bor granne med, kan vi kalla "Lycée Privé" vilket betyder privat gymnasieskola. Den andra, som jag åker buss till, kan vi kalla "CFA". Just nu orkar jag inte fundera ut vad denna förkortning står för, men det är inte så viktigt att veta heller. Idag har jag varit på Lycée Privé en stund på förmiddagen och på eftermiddagen har jag varit på CFA. På CFA sitter jag i ett arbetsrum bredvid klassrummet, och dit får eleverna komma, en och en eller i par, och fråga mig om en massa saker, både om skolarbete och om allmänna saker. Det handlar helt enkelt om att de ska träna på att prata engelska. Idag fick jag en del lustiga frågor, bland annat om vi har namnsdagar i Sverige (vilket de har i Frankrike). Det var en skojig fråga eftersom jag själv aldrig har tänkt i de banorna, om andra länder också har namnsdagar? En kille ville prata fotboll, och nämnde Ibrahimovic (men han uttalade det väldigt annorlunda) och jag kunde lite stolt nämna några svenska spelare i franska ligan (Kim Källström spelar förresten numera i Lyon, och inte i Rennes)... Det är roligt att sitta och småprata med dessa elever! Trots att många av dem kan otroligt lite engelska, så kan vi förstå varandra genom en fransk-engelsk blandning. På en rast pratade jag franska med ett par elever, och det gick faktiskt hyfsat bra!

5 kommentarer:

Cabinstreet sa...

[Kiirm Keeelstroooem]

Det verkar ju gå bra det här, heja heja! Och kul med uppdatering ofta. Heja igen.

Puss!

Anonym sa...

Du ser ju...nu börjar du komma in i skolvärlden på riktigt. Det var ju en smart idé med dessa frågestunder av varierande art. Du får tom din fotbollskunskap till användning.
Kram Ma

Anonym sa...

Halloo kulla! Vad händer på fritiden då? Om du hinner ha någon :) Är det varmt hos dig? Här är det svinakallt både inne och ute... Brrr! I somras hade vi bastu 33 gr, nu kommer kvicksilvret knappt över 18 gr!! Det är bara att veva igång tetunnan och sätta på sig den franska tekepsen :) KRAMAR!

Cabinstreet sa...

Jag har väntat på den där franska tekepsen. Hoppas jag få se den någon gång!

Puss!

Mor sa...

Har tehuvan blivit försedd med skärm eller..
Här hemma håller vi oss varma i köket med ta tillvara äpplen fortfarande, mos - äppelpiroger, bullar etc.
Har inviterat herr o fru Farhang när de har vägarna förbi för kaffe och frukt.
Kram