torsdag, september 25, 2008

Sex dagar till flytt

Jag ska flytta - från denna lyhörda ungdomsgård till en fransk frisör med god inredningssmak. Sophie, min handledare på skolan, ringde direkt upp denna kvinna, tillika hennes väninna, när jag i tisdags sa att jag ännu inte hittat nytt boende. De bestämde genast att Sophie och jag skulle komma hem till henne igår vid lunchtid. Igår var vi alltså på husesyn, och de två pratade (jag nickade och log mest, samt sa ”oui, oui”) och det bestämdes i stort sett på en gång att jag kunde flytta in.

Min nya hyresvärd, Brigitte, bor i en lägenhet i ett lugnt bostadsområde ungefär 10 minuters gångväg från skolan och kanske 15 minuters gångväg från centrum. I närheten finns bagare, tidningsaffär, apotek och en stor matvarubutik, så om jag inte vill, behöver jag inte ens bege mig in till centrum. Hon bor i en trea, det vill säga att hon har ett sovrum, ett vardagsrum och ett rum att hyra ut – mitt blivande rum! Jag antar att hon äger lägenheten, för den är väldigt snyggt iordninggjord med ett fräscht kök och badrum (det finns även ett ”toalettrum”) och fina golv i alla rum.

Jag kan just nu inte tänka mig att jag behöver köpa några kökssaker. Brigitte sa igår att jag får använda hennes. ”Hon ska ju bara bo här i tre månader. Annat vore det om hon skulle bo här i ett år” (min översättning). Eftersom jag inte har tagit med mig sängkläder hit, och det ingår i hyran här i studentkorridoren, sa hon även att hon kunde låna sådant åt mig. Men jag kanske skaffar egna sängkläder ändå…

På tisdag kväll ska jag gå dit och hämta nyckeln, och på onsdag eftermiddag tar jag mitt pick och pack och lämnar detta ställe för gott!

1 kommentar:

Mor sa...

Vi är så glada här hemma att det ordnat sig för boendet. "Visste väl..."
Det verkar hur bra som helst, eftersom du kan använda sandalerna/promenadskorna till skola/affär. Lugnt och fint boende efter din första månad. Kanske nystylad i frisyren ?
Du förväntas visa din kokkonst med fransk meny, efter hemkomst.
Marknadsyra i Orsa.
Kram och skön helg, nu kan du koppla av!