torsdag, oktober 09, 2008

Var är mina tankar?

Igår kväll kom jag fram till något intressant gällande min trivsel här i Frankrike. Mentalt sett befinner jag mig väldigt ofta i Sverige istället för Frankrike, och då är det inte så konstigt att tillvaron inte är på topp. Missförstå mig inte, jag trivs bra här men skulle kunna trivas ännu bättre. Problemet är att jag alltså tänker för mycket på Sverige – hur det skulle vara om jag hade stannat kvar där under hösten, vad jag skulle syssla med nu om jag var i Sverige, hur det kommer att bli när jag kommer hem igen… ja, ni förstår. Dessa ”tänk om”-scenarion dyker ofta upp i mina tankar. Alla sådana scenarion är trevliga och jag tycker generellt sett att dagdrömmeri är underskattat, men när jag lever mer i mina tankar än i verkligheten har det gått för långt. Det finns en risk att jag inte upplever ”det verkliga Frankrike” om jag mentalt sett håller mig för mycket på avstånd. Det tar tid att komma in i ett annat lands kultur, men jag har varit här i snart sex veckor, och det är dags att jag verkligen försöker ta varje dag för vad den är, i Frankrike, och göra det bästa av den, i Frankrike.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, inget fel med att tänka så. Det gör juh alla. Tänk om?
Tänk inte så mycket på hur du borde tänka.... Bara var! Vilket Frossa-svammel :D Bara Du mår bra så! Tänk om Du hade varit "hemma" nu... då hade du kunnat svära åt Anna Skipper med mig. Vilket jääla driiitprogram. Svensk tv- urk på burk! Må bäst vännen! /Anna

Cabinstreet sa...

Var sak har sin tid, tiden i Frankrike är nu, och den hemma i Sverige är sen...

Puss!