torsdag, december 11, 2008

Antligen - demonstration pa franska!

Det aterstar tio dagar av min franska vistelse, och da... da hander det! Jag far se en alldeles akta fransk demonstration, mitt i Nimes. Ett stort, stort gang ungdomar (och troligen en del vuxna ocksa) samt pricken over i:et - kravallkladda poliser! Ni far ursakta mig for att jag verkar forharliga detta, men jag blev faktiskt lite rord nar jag gick forbi folkhopen och alla poliser. Har ar ett gang manniskor, uppenbarligen upprorda, som faktiskt gor nagot at det... Det ser man valdigt sallan i Sverige. Vad gallde da demonstrationen? Ja, kanske var det ocksa darfor jag blev lite rord... Det gallde nya skol- eller undervisningslagar vilket innebar nedskarningar inom skolan. Jag borde ha deltagit i demonstrationen, for mina franska medlarares skull! Men nej... jag ar ju svensk, sa jag tittade bara och fortsatte att ga... till skolan.

5 kommentarer:

Cabinstreet sa...

Fint inlägg! Jag väntar bara på att du ska se bönder som blokerar vägen med sina traktorer.
Måste bara påpeka att det visst demonstreras i Sverige och i Falun och faktiskt av samma anledning som i Nimes idag! Skolneddragningar!

Läs mer här: http://www.sr.se/dalarna/nyheter/arkiv.asp?ProgramID=223&Max=2008-12-11&Min=2002-04-05&PeriodStart=2008-12-01&Period=2&Artikel=2491753

Dock fattas kravallpoliserna...

Puss!

Mor sa...

Kom hem innan du blir inblandat i något. sign var i Paris våren 1967 el 1968 när kravaller var i studentkvarteren (man visste mera här hemma hur bråkigt det var)

Maria sa...

Cabinstreet: ja, jag vet att man demonstrerar i Sverige också... men det är ju mer lågmält än här...

Puss!

Mor: studentrevolten -68, och min mamma var där! Häftigt! Jag vet, jag kan inte låta bli att förhärliga sådant där... Det är inte meningen! Det är ju för en god sak, men det är inte alltid rätt sätt för att få saker och ting som man vill...

Anonym sa...

Glad Lucia Maria! Var med May i Mora kyrka ocj kollade på Luciatåget ikväll. Jättevackert! Det är verkligen vintrigt hemma. Mkt snö, -13, tända ljus och "Stilla natt". Ha en forts fin helg vännen, KRAM

Maria sa...

Anna: tack for det! Det ar lite trist att Lucia inte firas har i Frankrike. Overhuvudtaget firas det mer i december, infor julen, i Sverige an har... Kram!