tisdag, december 16, 2008

Franska foreteelser som jag inte kommer att sakna II

Nar jag kom hit, for att borja mitt arbete som lararassistent, tankte jag att jag skulle sluta med en dalig vana - att standigt komma ett par minuter for sent till avtalade tider. Det borjade bra har i Frankrike, jag kom ett par minuter for tidigt till alla avtalade tider. Men vilken nytta gjorde det nar alla andra kom minst tio minuter efter avtalad tid? Det tog ungefar tva veckor att vanja mig vid att allting borjar efter utsatt tid. Ja, forutom tagavgangar och biofilmer etc... Nufortiden nar jag har en avtalad tid att passa, kommer jag med flit fem-tio minuter for sent. Men jag ar ofta forst pa plats i alla fall! En annan aspekt av synen pa tid i Frankrike ar affarers oppettider. Jag forstar mig fortfarande inte riktigt pa hur de fungerar. Nar jag tror att det ska vara oppet, ar det stangt, och vice versa. Den storsta skillnaden mellan svenska och franska oppettider ar att matbutiker ar stangda pa sondagar. Vissa ar oppna pa sondagar, men da bara pa formiddagen. Man maste alltsa planera sondagens maltider, och mandagens frukost, senast pa lordagen. Det ar val en vanesak, antar jag, men jag vill kunna handla mat sa nar som nar jag vill! Jag kommer inte att sakna den franska synen pa tid... antingen ar nagon sen, eller sa ar affaren stangd.

4 kommentarer:

Cabinstreet sa...

Själv så lyckas jag ju alltid komma före utsatt tid...
Puss!

Maria sa...

Cabinstreet: sa skoj for dig... Jag kan inte lata bli att tolka kommentaren som en pik... eller? Det ar ju typiskt att jag borjar lara mig att vara "franskt sen" (till skillnad fran "svenskt sen") nu, nar det ar dags att aka hem!

Puss!

Anonym sa...

Hej och hoppleriii! Nu är jag tebax från hufvudstaden. Regn & grått. Hemma töar det, fast det är fortf vitt! När kommer di hem? Kramar!

Maria sa...

Anna: det verkar som att snon borjar smalta? Nej! Inte innan jag har kommit hem! Hem kommer jag pa sondag eftermiddag. Vid 16.15 ska flyget landa...

Kram!